چالش در اولین کاشت ایمپلنت مغزی نورالینک در انسان

َArya پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09:08
چالش در اولین کاشت ایمپلنت مغزی نورالینک در انسان

شرکت Neuralink متعلق به ایلان ماسک، روز چهارشنبه اعلام کرد بخشی از ایمپلنت مغزی آن‌ها که برای اولین بار در یک بیمار انسانی کاشته شده بود، دچار نقص فنی شده است.نورالینک در حال توسعه رابط مغز و کامپیوتر (BCI) است که در نهایت می‌تواند به بیماران فلج کمک کند تا تنها با فکرشان، ابزارهای خارجی را کنترل کنند. این سیستم طبق وبسایت شرکت، از طریق ۱۰۲۴ الکترود روی ۶۴ رشته نازک‌تر از تار مو، سیگنال‌های عصبی را ثبت می‌کند.

در ژانویه، Neuralink این ایمپلنت را به عنوان بخشی از مطالعه‌ای برای بررسی ایمنی آن، در مغز یک بیمار ۲۹ ساله به نام نولاند آرباو کاشت. این شرکت در ماه مارس، ویدیویی زنده از استفاده آرباو از BCI را به اشتراک گذاشت و در پست وبلاگی ماه آوریل اعلام کرد که جراحی با موفقیت کامل انجام شده است.اما طبق پست وبلاگی که روز چهارشنبه منتشر شد، در هفته‌های بعد از جراحی، تعدادی از رشته‌های کاشته شده از مغز آرباو پس زده شدند. این موضوع به معنای کاهش الکترودهای مؤثر و در نتیجه، محدود شدن توانایی شرکت برای سنجش سرعت و دقت بود.

نورالینک تعداد دقیق پس‌زده شدن رشته‌ها را اعلام نکرده است و تاکنون به درخواست مصاحبه پاسخ نداده است.برای رفع این مشکل، Neuralink الگوریتم ضبط را اصلاح کرده، رابط کاربری را تقویت نموده و برای بهبود ترجمه سیگنال‌ها به حرکات نشانگر تلاش کرده است. طبق گزارش Wall Street Journal که پیش از این درباره این مشکل خبر داده بود، Neuralink احتمالاً به خارج کردن ایمپلنت فکر کرده است، اما مشکل مذکور خطری مستقیم برای سلامتی آرباو نداشته است. بر اساس این گزارش، پس از پرسش Wall Street Journal درباره این مسئله، Neuralink پست وبلاگ خود را به اشتراک گذاشت.

با وجود پس‌زدن برخی از رشته‌ها، Neuralink می‌گوید آرباو در طول هفته حدوداً هشت ساعت در روز و آخر هفته‌ها حتی تا ده ساعت از سیستم BCI این شرکت استفاده می‌کند.شرکت Neuralink تنها توسعه‌دهنده سیستم BCI نیست و این فناوری برای دهه‌ها در محیط‌های دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. Neuralink پیش از آنکه بتواند مجوز تجاری‌سازی این فناوری را از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) دریافت کند، راه درازی در زمینه آزمایش‌های ایمنی و کارایی در پیش دارد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد