فتح قله‌ای دیگر با نیورالینک: شطرنج‌بازی با ذهن!

َArya دوشنبه 6 فروردین 1403 - 09:39
فتح قله‌ای دیگر با نیورالینک: شطرنج‌بازی با ذهن!

شرکت نیورالینک که توسط ایلان ماسک بنیانگذاری شده، در حرکتی شگفت‌انگیز از اولین بیمار انسانی خود که از ایمپلنت مغزی این شرکت استفاده می‌کند رونمایی کرد. این بیمار که "نولان" نام دارد، 29 ساله و فلج چهار اندام است. او در یک نمایش زنده، با استفاده از قدرت ذهن خود و بدون هیچ حرکت فیزیکی، شطرنج بازی کرد!

شرح ماجرا

نولان در 8 سال پیش در یک حادثه غواصی دچار آسیب نخاعی شد و از آن زمان به بعد از گردن به پایین فلج شده است. او عاشق شطرنج است، اما تا پیش از این برای بازی کردن به ابزارهای کمکی مانند چوب دهان نیاز داشت.اما حالا، با کمک ایمپلنت نیورالینک، نولان می‌تواند بدون نیاز به هیچ ابزار کمکی و فقط با قدرت ذهن خود، شطرنج بازی کند. این ایمپلنت که "N1" نام دارد، در مغز نولان کاشته شده و با رصد فعالیت‌های مغزی او، می‌تواند دستورات ذهنی او را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل کند.

در نمایش زنده‌ای که توسط نیورالینک برگزار شد، نولان با استفاده از قدرت ذهن خود، یک بازی شطرنج ساده را انجام داد. او با تمرکز بر روی حرکات مختلف، نشانگر روی صفحه را حرکت می‌داد و مهره‌ها را جابجا می‌کرد. در ادامه نولان توانست با ذهن خود به تویتتر وصل شود و همچنین بازی های دیگر را نیز امتحان کند.

تاثیرات این پیشرفت

این پیشرفت شگفت‌انگیز، گامی بزرگ در جهت بهبود کیفیت زندگی افراد معلول و ناتوان محسوب می‌شود. ایمپلنت‌های مغزی مانند N1 می‌توانند به این افراد امکاناتی را بدهند که تا پیش از این غیرممکن بود.نولان در این باره می‌گوید: "این ایمپلنت به من امکاناتی را داده که فکرش را هم نمی‌کردم. من دوباره می‌توانم شطرنج بازی کنم، کاری که عاشقش هستم. این حس شگفت‌انگیزی است."

آینده این فناوری

نیورالینک در حال توسعه ایمپلنت‌های مغزی پیشرفته‌تری است که می‌تواند کاربردهای بسیار وسیع‌تری داشته باشد. این ایمپلنت‌ها می‌توانند برای درمان بیماری‌های مغزی، ارتقای توانایی‌های ذهنی و حتی برقراری ارتباط مستقیم بین مغز انسان و ماشین مورد استفاده قرار بگیرند.

نمایش زنده بازی شطرنج نولان با ذهن خود، نقطه عطفی در تاریخ فناوری و پزشکی محسوب می‌شود. این پیشرفت نشان می‌دهد که آینده‌ای نه چندان دور، شاهد تحولات شگفت‌انگیزی در زمینه ارتباط مغز و ماشین خواهیم بود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد