انگشت شست رباتیک: ابزاری برای افزایش بهره‌وری در محل کار

َArya شنبه 12 خرداد 1403 - 08:52
انگشت شست رباتیک: ابزاری برای افزایش بهره‌وری در محل کار

دانشمندان موفق به توسعه یک انگشت شست مصنوعی قابل کنترل شده‌اند که برای افزایش بهره‌وری طراحی شده است. محققان دانشگاه کمبریج می‌گویند این انگشت شست رباتیک می‌تواند توانایی دست انسان را برای حمل چندین لیوان نوشیدنی، کارت بازی و حتی انجام جراحی گسترش دهد.

پروفسور تامار مکین، متخصص علوم اعصاب شناختی در دانشگاه کمبریج می‌گوید: «ما همچنین از فرصت‌های بالقوه استفاده از این انگشت در محیط‌های کاری حرفه‌ای بسیار هیجان‌زده هستیم، به‌ویژه برای افرادی که برای انجام کار خود به مهارت‌های بالای دست نیاز دارند.»این تیم تحقیقاتی می‌گوید که این انگشت شست سوم برای افراد سالم با دو دست و پنج انگشت طراحی شده است تا به آن‌ها امکان دهد کارهای بیشتری را با دستان خود انجام دهند. آن‌ها می‌افزایند: «ما در تلاش هستیم تا فراتر از محدودیت‌های فیزیکی بدن انسان عمل کنیم و به افراد این امکان را بدهیم تا به روشی کاملاً جدید با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند.»

به گفته تیم تحقیقاتی، انگشت شست سوم توسط حسگرهای فشار که زیر انگشت شست پا قرار می‌گیرد، کنترل می‌شود. فشار دادن سریع پای راست، انگشت شست رباتیک را روی دست می‌کشد، در حالی که فشار وارد شده توسط پای چپ آن را به سمت انگشتان حرکت می‌دهد. افزایش فشار اعمال شده، قدرت گرفتن را افزایش می‌دهد.این ابزار بر افزایش دامنه حرکت، تقویت توانایی گرفتن اشیاء بزرگ و افزایش ظرفیت حمل دست تمرکز دارد. محققان می‌گویند که «انگشت شست سوم» را در نمایشگاه علمی تابستانی انجمن سلطنتی ۲۰۲۲ مورد آزمایش قرار داده‌اند. در این آزمایش، ۵۹۶ نفر از سنین ۳ تا ۹۶ سال این انگشت را بستند و کارهای دستی مختلفی را انجام دادند. محققان می‌گویند که حدود ۹۸ درصد از شرکت‌کنندگان پس از تقریباً یک دقیقه پوشیدن «انگشت شست سوم» توانستند از آن برای دستکاری اشیاء استفاده کنند.

این یک فناوری جدید و هیجان‌انگیز است که پتانسیل افزایش بهره‌وری در محل کار و همچنین کمک به افرادی که نیاز به مهارت‌های اضافی دست دارند را نشان می‌دهد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد