لونار لیک، غول هوش مصنوعی اینتل که رم را کنار می‌زند

َArya چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 08:49
لونار لیک، غول هوش مصنوعی اینتل که رم را کنار می‌زند

اینتل از تراشه جدید لپ‌تاپ خود به نام «دریاچه ماه» (Lunar Lake) رونمایی کرد که انقلابی در دنیای پردازنده‌های لپ‌تاپ به پا می‌کند. این تراشه با قدرت هوش مصنوعی خیره‌کننده (با امتیاز TOPS بالای ۴۰) تنها آغاز ماجراست. دریاچه ماه فرمول همیشگی تراشه‌های لپ‌تاپ را به طور کامل متحول می‌کند.

مهم‌ترین تغییر چیست؟ دیگر خبری از رم‌های جداگانه روی مادربرد نیست! اینتل ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه پرسرعت LPDDR5X را مستقیما درون بسته‌بندی خود تراشه جای داده است. با این حال، امکان ارتقای رم وجود ندارد. اینتل ادعا می‌کند حذف رم‌های فیزیکی باعث کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی در انتقال داده‌ها می‌شود.برای کاربرانی که به رم بیشتری نیاز دارند، اینتل خبر خوشی دارد. آن‌ها معماری دیگری به نام «اروو لیک» (Arrow Lake) را نیز معرفی کرده‌اند که با امکان نصب رم‌های جداگانه، در اواخر سال جاری برای لپ‌تاپ‌ها عرضه خواهد شد.دریاچه ماه یک جهش بزرگ برای اینتل به شمار می‌رود. این تراشه با تمرکز بر هوش مصنوعی، عملکردی فوق‌العاده در اجرای نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد و مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. حذف رم‌های فیزیکی، باریکی و سبکی نسل جدید لپ‌تا‌پ‌ها را به همراه خواهد داشت.

بااین‌حال، تصمیم اینتل برای حذف قابلیت ارتقای رم ممکن است برای برخی از کاربران حرفه‌ای خوشایند نباشد. باید منتظر ماند و دید که آیا این ریسک اینتل جواب می‌دهد یا خیر.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد