ماجرای قطعی گسترده مایکروسافت

َArya جمعه 29 تیر 1403 - 17:16
ماجرای قطعی گسترده مایکروسافت

روز گذشته، کسب‌وکارها و فرودگاه‌ها در سراسر جهان شاهد یک کابوس فناوری بودند. قطعی گسترده در سیستم‌های مایکروسافت، ناشی از یک به‌روزرسانی ناسازگار نرم‌افزار امنیتی CrowdStrike، باعث اختلال در رایانه‌های بسیاری از کاربران شد. این رویداد که از بعدازظهر جمعه به وقت استرالیا آغاز شد، باعث ایجاد صف‌های طولانی در فرودگاه‌ها، از کار افتادن صندوق‌های فروشگاه‌ها و اختلال در عملیات شرکت‌های بزرگ گردید.

مایکروسافت به سرعت علت این مشکل را یک به‌روزرسانی ناسازگار برای نرم‌افزار ضدویروس CrowdStrike اعلام کرد. این به‌روزرسانی باعث ایجاد یک باگ (bug) در سیستم شد که منجر به گیر کردن رایانه‌ها در حلقه‌ی راه‌اندازی (boot loop) گردید. در نتیجه، کاربران قادر به دسترسی به سیستم‌های خود نبودند.مقامات امنیتی استرالیا به سرعت اعلام کردند که این قطعی ناشی از حمله‌ی سایبری نبوده است. حَـمیش هَنسفورد (Hamish Hansford)، معاون دبیر امنیت سایبری و زیرساخت استرالیا، در یک ویدیو تأکید کرد که "هیچ دلیلی برای وحشت وجود ندارد، چرا که این یک حادثه‌ی امنیت سایبری نیست."اما این قطعی گسترده، تأثیر قابل توجهی بر کسب‌وکارها و سازمان‌ها در سراسر جهان داشت. فرودگاه‌ها مجبور شدند به روش‌های دستی برای چک‌این مسافران روی بیاورند و برخی از شرکت‌ها مجبور شدند عملیات خود را به حالت تعلیق درآورند.

شرکت CrowdStrike به‌سرعت برای رفع این مشکل دست به کار شد. آن‌ها با انتشار یک وصله‌ی نرم‌افزاری، کاربران را قادر ساختند تا رایانه‌های خود را راه‌اندازی کنند. مایکروسافت نیز با انتشار به‌روزرسانی‌هایی برای نرم‌افزار خود، به حل این مشکل کمک کرد.هنوز مشخص نیست که چه تعداد کاربر تحت تأثیر این قطعی قرار گرفته‌اند، اما گزارش‌هایی از اختلالات در سراسر استرالیا، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی دریافت شده است.

این رویداد، اهمیت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را نشان می‌دهد. بااین‌حال، این واقعه همچنین لزوم انجام تست‌های دقیق‌تر قبل از انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری امنیتی را برجسته می‌کند تا از بروز چنین اختلالات گسترده‌ای در آینده جلوگیری شود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد