OpenAI، گام دیگری به سوی AGI با مدل جدید "o1" برمی‌دارد

َArya یکشنبه 1 مهر 1403 - 20:29
OpenAI، گام دیگری به سوی AGI با مدل جدید "o1" برمی‌دارد

شرکت OpenAI با معرفی مدل جدید "o1"، مرز بین هوش مصنوعی و هوش انسانی را باریک‌تر کرد. این مدل جدید، که اولین مدل در سری جدیدی از مدل‌های هوش مصنوعی است، به گونه‌ای طراحی شده است که قبل از پاسخ دادن، زمان بیشتری را صرف تفکر کند. این مدل می‌تواند از طریق وظایف پیچیده کار کند و در مقایسه با مدل‌های قبلی، مشکلات دشوارتری را در علوم، کدنویسی و ریاضیات حل کند.

در واقع، o1 کمی بیشتر شبیه انسان‌ها نسبت به چت‌بات‌های هوش مصنوعی موجود فکر می‌کند. در حالی که تکرارهای قبلی مدل‌های OpenAI در آزمون‌های استاندارد مانند SAT تا آزمون یکپارچه نوار عالی عمل کرده‌اند، شرکت می‌گوید که o1 گام دیگری را برمی‌دارد. این مدل در وظایف چالش‌برانگیز در فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی مشابه دانشجویان دکترا عمل می‌کند. به عنوان مثال، این مدل در آزمون ورودی المپیاد بین‌المللی ریاضی (IMO) به طور چشمگیری از GPT-4o، مدل چندوجهی که OpenAI در ماه مه معرفی کرد، پیشی گرفته است. GPT-4o تنها 13 درصد از مشکلات آزمون را به درستی حل کرد، در حالی که o1 امتیاز 83 درصد را کسب کرد.افزایش چشمگیر توانایی‌های استدلال o1 تا حدودی به تکنیک پرسیدن به نام "زنجیره تفکر" مربوط می‌شود. OpenAI می‌گوید o1 "یاد می‌گیرد که اشتباهات خود را تشخیص داده و اصلاح کند. یاد می‌گیرد که مراحل پیچیده را به مراحل ساده‌تر تقسیم کند. یاد می‌گیرد که هنگام کار نکردن رویکرد فعلی، رویکرد متفاوتی را امتحان کند."البته، این بدان معنا نیست که در مقایسه با مدل‌های قبلی هیچ معایبی وجود ندارد. OpenAI خاطرنشان کرد که در حالی که آزمایش‌کنندگان انسانی پاسخ‌های o1 را در دسته‌های سنگین استدلال مانند تحلیل داده‌ها، کدنویسی و ریاضی ترجیح می‌دهند، GPT-4o همچنان در وظایف زبان طبیعی مانند نوشتن شخصی برنده است.

مأموریت اصلی OpenAI از مدت‌ها پیش ایجاد هوش مصنوعی عمومی یا AGI بوده است، یک شکل فرضی از هوش مصنوعی که قابلیت‌های انسانی را تقلید می‌کند. در طول تابستان، در حالی که o1 هنوز در حال توسعه بود، این شرکت یک سیستم طبقه‌بندی جدید پنج سطحی برای ردیابی پیشرفت خود معرفی کرد. این سیستم به OpenAI اجازه می‌دهد تا پیشرفت مدل‌های خود را در زمینه‌های مختلف ارزیابی کند و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد توسعه آینده آنها اتخاذ کند.با ادامه پیشرفت مدل‌های هوش مصنوعی، آینده‌ای هیجان‌انگیز در انتظار ماست. o1 نشان می‌دهد که ما به سرعت به هوش مصنوعی نزدیک‌تر می‌شویم که می‌تواند مانند انسان‌ها فکر و عمل کند. این پیشرفت می‌تواند منجر به پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های مختلف، از جمله پزشکی، علم و فناوری شود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد