اپل در آیفون 18 از تراشه 2 نانومتری و رم 12 گیگابایتی استفاده خواهد کرد

َArya چهارشنبه 25 مهر 1403 - 09:25
اپل در آیفون 18 از تراشه 2 نانومتری و رم 12 گیگابایتی استفاده خواهد کرد

طبق یک منبع معتبر، آیفون‌های 2026 اپل از فرآیند تولید 2 نانومتری نسل بعدی شرکت TSMC و همچنین یک روش جدید مدل بندی تراشه استفاده خواهند کرد که حافظه 12 گیگابایتی را در خود جای می‌دهد.

به گفته کاربر چینی "Phone Chip Expert" در پستی در ویبو، تراشه A20 در مدل‌های آیفون 18 از مدل بندی InFo (Integrated Fan-Out) به مدل بندی WMCM (Wafer-Level Multi-Chip Module) تغییر خواهد کرد و حافظه به 12 گیگابایت ارتقا خواهد یافت.در روش مدل بندی InFo، تمرکز بیشتر بر روی مدل بندی تک‌تراشه است که حافظه در نزدیکی یا روی پردازنده اصلی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) قرار می‌گیرد و به بهبود عملکرد و کاهش اندازه تراشه کمک می‌کند. اما مدل بندی WMCM قابلیت مجتمع‌سازی تراشه‌های مختلف از جمله CPU، GPU، DRAM و شتاب‌دهنده‌های سفارشی (مانند تراشه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین) را در یک مدل بندی واحد دارد و انعطاف بیشتری برای ترتیب قرارگیری این تراشه‌ها فراهم می‌کند.

حافظه آیفون‌های 16 فعلی شامل 8 گیگابایت رم است که حداقل نیاز برای عملکرد هوش مصنوعی اپل در نظر گرفته می‌شود. به گفته مینگ-چی کو، تحلیل‌گر اپل، انتظار می‌رود که مدل‌های آیفون 17 پرو از 12 گیگابایت رم بهره ببرند و احتمالاً اپل این ویژگی را به استاندارد جدیدی برای سری آیفون 18 تبدیل خواهد کرد.همچنین، کو معتقد است که فقط مدل‌های پرو در سری آیفون 18 از تکنولوژی 2 نانومتری TSMC استفاده خواهند کرد، چرا که هزینه‌های تولید این تراشه‌ها بالاست. این که آیا تکنولوژی 2 نانومتری و اندازه حافظه به صورت قطعی در برنامه‌های اپل ترکیب شده‌اند یا خیر، هنوز مشخص نیست.فرآیندهای تولید تراشه با عنوان‌هایی مثل "3 نانومتر" و "2 نانومتر" نشان‌دهنده نسل‌های مختلف فناوری تولید تراشه هستند. با کاهش این عددها، اندازه ترانزیستورها کوچک‌تر می‌شود که باعث افزایش سرعت پردازش و بهبود بهره‌وری انرژی می‌شود. تراشه A18 در سری آیفون 16 فعلی با استفاده از فرآیند 3 نانومتری نسل دوم (N3E) ساخته شده است.

شرکت TSMC قرار است تولید تراشه‌های 2 نانومتری را از اواخر 2025 آغاز کند و انتظار می‌رود اپل اولین شرکتی باشد که از این تراشه‌ها استفاده می‌کند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد