تراشه‌های۳ نانومتری M3 اپل از راه رسید.

سه شنبه 9 آبان 1402 - 09:34
تراشه‌های۳ نانومتری M3 اپل از راه رسید.
تراشه‌های خانواده‌ی M3 با هسته‌های بیشتر، پشتیبانی از رهگیری پرتو و عملکرد گرافیکی خیره‌کننده،معرفی شدند.

اپل نسل جدید تراشه‌های سری M را برای کامپیوترهای شخصی‌اش معرفی کرد. M3 و M3 Pro و M3 Max درست‌ مانند تراشه‌ی A17 Pro برمبنای فرآیند ۳ نانومتری TSMC تولید می‌شوند و از فناوری جدیدی به‌نام Dynamic Caching در واحد پردازنده‌ی گرافیکی‌شان استفاده می‌کنند.

اپل امروز برای نخستین‌بار در تاریخ چندساله‌ی پردازنده های سری M، هر سه مدل پایه‌، پرو و مکس را در یک روز معرفی کرد. این تراشه‌ها با تمرکز بر مواردی همچون بهبود در عملکرد واحد گرافیک، پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو، بهره‌وری بسیار بهتر و بهره‌گیری از حافظه‌ی بالغ‌بر ۱۲۸ گیگابایت طراحی شده‌اند. جانی سروجی، قائم‌مقام واحد فناوری‌های سخت‌افزاری اپل درباره‌ی خانواده‌ی M3 می‌گوید:

با فناوری ۳ نانومتر، معماری جدید GPU، عملکرد سریع‌تر CPU، واحد پردازش عصبی سریع‌تر و پشتیبانی از حافظه‌ی یکپارچه‌ی حجیم‌تر، M3 و M3 Pro و M3 Max، پیشرفته‌ترین تراشه‌هایی هستند که تاکنون برای کامپیوترهای شخصی ساخته شده‌ است.

اپل می‌گوید پردازنده‌ی گرافیکی خانواده‌ی M3 به‌لطف فناوری جدیدی موسوم به Dynamic Caching برای تخصیص بی‌درنگ حافظه‌ی موردنیاز به GPU، سریع‌تر و بهینه‌تر از گذشته عمل می‌کند و قابلیت‌هایی همچون پشتیبانی سخت‌افزاری رهگیری پرتو را برای نخستین‌بار به دنیای مک بوک و سایر کامپیوترهای اپل می‌آورد. اپل مدعی است که GPU جدید سرعت رندرینگ را تا ۲٫۵ برابر ارتقا می‌دهد.

پردازنده‌ی گرافیکی جدید به‌کاررفته در خانواده‌ی M3 از شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری برای سایه‌زنی مش‌ها استفاده می‌کند تا به‌صورت بهینه‌تر و سریع‌تری، پردازش‌های هندسی را انجام دهد و خلق صحنه‌های گرافیکی پیچیده را در بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی ممکن سازد. اپل می‌گوید گرافیک جدیدش عملکرد M1 را با نیمی از توان مصرفی آن ارائه می‌دهد و در بالاترین سطح عملکرد، تا ۶۵ درصد سریع‌تر از گرافیک نسل اولی‌اش عمل می‌کند.

در سوی دیگر میدان، معماری جدید پردازنده‌ی مرکزی (CPU) در تراشه‌های سری M3، عملکرد و بهره‌وری هسته‌ها را بهبود داده؛ به‌طوری‌که هسته‌های پرقدرت هریک از تراشه‌ها تا ۳۰ درصد سریع‌تر از خانواده‌ی M1 است، هسته‌های کم‌مصرف نیز تا ۵۰ درصد سریع‌تر از نمونه‌های به‌کاررفته در خانواده‌ی M1 عمل می‌کنند؛ بدین‌ترتیب M3 می‌تواند عملکرد M1 در پردازش چندهسته‌ای را با نیمی از توان مصرفی آن ارائه دهد و در بالاترین سطح عملکرد نیز تا ۳۵ درصد سریع‌تر ظاهر شود.

m3

M3 Pro

M3 Max

هریک از اعضای خانواده‌ی M3 از حافظه‌ی یکپارچه‌ای با پهنای باند و بهره‌وری بالا و تأخیر اندک بهره می‌برند که دسترسی آسان بلوک‌های مختلف داخل تراشه به داده‌های مشترک بدون نیاز به کپی‌کردن آن‌ها از یک بلوک حافظه به بلوک حافظه‌ی دیگر را ممکن می‌کند. در خانواده‌ی جدید تراشه‌های اپل می‌توان به بالغ‌بر ۱۲۸ گیگابایت رم یکپارچه دسترسی داشت.مانند دو نسل قبلی، هریک از تراشه‌های M3 و M3 Pro و M3 Max از واحد پردازش عصبی قدرتمندی بهره می‌برند که پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین را آسان‌تر می‌کند. اپل می‌گوید این واحد در پردازش‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نظیر حذف نویز و ارتقا رزولوشن تا ۶۰ درصد سریع‌تر از نمونه‌ی به‌کاررفته در خانواده‌ی M1 عمل می‌کند

هر سه تراشه‌ی جدید اپل از موتور مدیای پیشرفته‌ای قدرت می‌گیرند که شتاب‌دهی سخت‌افزاری به کدک‌های ویدیویی نظیر H.264، HEVC، ProRes و ProRes RAW را به‌ارمغان می‌آورد. این موتور برای نخستین‌بار در خانواده‌ی تراشه‌های M از دی‌کد ویدیوهای AV1 نیز پشتیبانی می‌کند.

پیشرفت ۵۰ درصدی عملکرد M3 Max با افزایش ۵۰ درصدی تعداد هسته‌های پرقدرت و بهبود معماری

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد