محیط زیست با دیجیتال

چهارشنبه 5 مهر 1402 - 09:22
محیط زیست با دیجیتال
سیب چقدر سبز است؟ نگاهی دقیق تر به اعتبار پایداری آیفون ساز

 اپل در زمینه نوآوری های سبز در صنعت گوشی های هوشمند پیشرو است، اما منتقدان انگیزه ها و سابقه آن را زیر سوال می برند.

در جریان رویداد پاییزی سالانه خود، اپل چیزی بیش از سری آیفون 15 را معرفی کرد - این غول فناوری همچنین برای تبلیغ اعتبار سبز خود وقت گذاشت.

شاید مهم‌تر از همه، اپل یک طرح ویدیویی منتشر کرد که در آن تیم کوک، مدیر عامل شرکت و دیگر کارمندان به همراه مادر طبیعت، با بازی بازیگر برنده اسکار اکتاویا اسپنسر، برای جلسه‌ای در دفتر مرکزی اپل پارک خود همراه شدند. در طول این ویدیو، کوک و تیم تلاش می‌کنند تا با تکان دادن معیارهایی که دوستی محیط‌زیست آن را در تلاش‌های مختلف شرکت - یعنی مواد، برق و حمل‌ونقل - نشان می‌دهد، بر طبیعتی که تحت تأثیر قرار نگرفته است، دست پیدا کنند. اپل همچنین از این ویدیو برای جذب آخرین سری ساعت‌های هوشمند خود استفاده کرد.

"شما سعی نمی کنید به مادر طبیعت با تکیه بر اپل رشوه بدهید؟" مادر طبیعت شکاک پرسید.لیزا جکسون، رئیس محیط زیست اپل، در حالی که سری جدید ساعت‌های هوشمند این شرکت را به جلو می‌برد، گفت: «این اولین محصول بدون کربن اپل است.مادر طبیعت گفت: " من می خواهم ببینم که شما بیشتر از این کار می کنید."

Xueying Wu، فعال صلح سبز در آسیای شرقی، گفت: «ما خوشحالیم که می‌بینیم اپل در کاهش انتشار و خنثی‌سازی چرخه عمر محصولاتش پیشرفت کرده است. با این حال، نسبت انرژی های تجدیدپذیر برخی از تامین کنندگان کلیدی مانند GoerTek، Foxconn، TSMC و غیره زیر 11 درصد است. نسبت انرژی های تجدیدپذیر درصد انرژی مصرفی است که از منابع تجدیدپذیر تامین می شود.

زنجیره تامین سبز

صلح سبز می گوید که اکثر انتشار کربن در صنعت الکترونیک از منبع برق برای تولید قطعات و دستگاه ها سرچشمه می گیرد. به گفته این سازمان غیرانتفاعی، برای دستیابی به بی‌طرفی کربن، برای تامین‌کنندگان در زنجیره تامین گسترده فناوری‌های بزرگ، اتخاذ شیوه‌های انرژی پاک در حین ایجاد و ارسال قطعات بسیار مهم است.

به نوبه خود، اپل متعهد شد تا زنجیره تامین خود را تا سال 2030 کربن زدایی کند. این شرکت گزارش می دهد که 300 تامین کننده قبلا متعهد به استفاده از انرژی پاک شده اند و این تعداد در طول سال ها به طور پیوسته افزایش یافته است. اپل همچنین شرکت‌های دیگر را به‌طور فعال تشویق می‌کند تا در برنامه تامین‌کننده انرژی پاک خود شرکت کنند، برنامه‌ای که هدف آن تامین برق همه تامین‌کنندگان با ۱۰۰٪ برق تجدیدپذیر است. اما اینها اهداف عالی باقی می مانند، نه واقعیت.

وو افزود: «به یاد داشته باشید که هیچ یک از تامین کنندگان اصلی اپل نتوانسته است 100٪ انرژی تجدیدپذیر را در سراسر عملیات خود به دست آورد. «تامین‌کنندگانی مانند فاکسکان و سامسونگ الکترونیکس به کندی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر در حال انتقال هستند.»

در مقایسه، سامسونگ هدف خود را برای دستیابی به بی‌طرفی کربن و استفاده 100 درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2050 اعلام کرد. اما این شرکت کره جنوبی از گسترش این تعهد به زنجیره تامین خود که بخشی از انتشارات Scope 3 است طبق پروتکل GHG متوقف شده است. .

Greenpeace پس از رویداد تبلیغاتی Unpacked سامسونگ در ماه ژوئیه  گفت: "سامسونگ در مورد پایداری صحبت های زیادی می کند، اما واقعیت این است که فرآیند تولید گوشی های هوشمند سامسونگ تا حد زیادی از سوخت های فسیلی، از جمله زغال سنگ تامین می شود." "در حالی که سامسونگ به 100٪ انرژی تجدیدپذیر در ایالات متحده، چین و اروپا دست یافته است، اکثریت عظیم عملیات تولیدی این شرکت در کره جنوبی واقع شده است، جایی که سامسونگ پیشرفت کمی در انتقال به انرژی پاک داشته است."

تجزیه آلاینده های گوشی های هوشمند

در سال‌های اخیر، اپل راه را با ارتباطات شفاف‌سازی زیست‌محیطی خود هموار کرده و گزارش‌های زیست‌محیطی محصول را به‌موقع منتشر می‌کند، حتی اگر همیشه انتشار چرخه عمر آیفون را کاهش ندهد. در مقایسه، رقبای چینی هوآوی و شیائومی اطلاعات کمی در مورد هزینه های زیست محیطی ساخت گوشی های هوشمند خود ارائه می دهند. گوگل اخیراً شروع به انجام این کار کرده است، اما Pixel 7 Pro آن دارای انتشار چرخه عمر کربن بالاتری نسبت به اپل است.

یک تلفن معمولی بیشتر انتشار کربن خود را در ابتدای چرخه عمر خود تولید می کند: مرحله تولید. برای مثال آیفون 14 پرو را در نظر بگیرید. اپل می گوید (PDF) در طول چرخه زندگی خود 65 کیلوگرم دی اکسید کربن را در جو منتشر می کند. از این میزان، 81 درصد در طول فرآیند تولید منتشر می شود که اپل می گوید شامل استخراج، تولید و حمل و نقل مواد خام و همچنین ساخت، حمل و نقل و مونتاژ تمام قطعات و بسته بندی محصول می شود.

این بدان معناست که فرآیند تولید، کربن فشرده ترین مرحله چرخه عمر آیفون است، دی اکسید کربنی که در مراحل باقیمانده ساطع می شود: حمل و نقل به ویترین، استفاده روزانه توسط صاحبان و پایان عمر، اگرچه اثرات زیست محیطی آنها هنوز قابل توجه است.

این فقط مختص آیفون نیست. سامسونگ تخمین می زند (PDF) گوشی گلکسی اس 23 پلاس خود 58.8 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن در طول عمر خود تولید می کند که 83 درصد آن در طول تولید اتفاق می افتد. گوگل می گوید گوشی پرچمدار پیکسل 7 آن تقریباً 84 درصد از انتشار کربن را در هر گوشی در مرحله تولید چرخه عمر خود تولید می کند.

به گفته صلح سبز، «تامین کنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی، از جمله تولیدکنندگان نیمه هادی، تولیدکنندگان نمایشگر و مونتاژکنندگان نهایی، بیش از سه چهارم از کل انتشارات صنعت الکترونیک را تشکیل می دهند». و مصرف برق جایی است که بیشترین انتشار گازهای گلخانه ای در طول فرآیند تولید از آن ناشی می شود.

اپل گفت که با آیفون 15 پرو، انتشار کربن (PDF) تا 66 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن افزایش یافته است. اما این شرکت می‌گوید اگر ترکیبی از استفاده از محتوای بازیافتی یا تجدیدپذیر بیشتر و «راه‌حل‌های برق پاکی که تأمین‌کنندگان قبلاً پیاده‌سازی کرده‌اند» نبود، 26 کیلوگرم بیشتر می‌شد.

در حالی که اپل تعهدات قابل توجهی برای پایداری زیست محیطی داده است، شرکت دیگری رویکرد به ظاهر واقعی تری را برای پایداری اتخاذ کرده است. Fairphone یک شرکت اجتماعی هلندی است که گوشی های هوشمند را با تمرکز بر رویه های اخلاقی و بهبود زندگی کارگران و معدنچیان طراحی و تولید می کند.

برخلاف اپل یا سامسونگ، Fairphone لزوماً نمی‌خواهد که هر سال یک تلفن جدید یا ارتقا یافته را خریداری کنید. اگر مشکلی وجود دارد، ترجیح می‌دهید دستگاه موجود را تعمیر کنید. (چه بگویید؟) حتی می توانید از یک پیچ گوشتی معمولی برای باز کردن قطعات داخلی گوشی برای تعمیر استفاده کنید، که بسیار متفاوت از کیت های تخصصی مورد نیاز برای حفاری در آیفون ها و سایر دستگاه های اندرویدی برتر است. طراحی ماژولار Fairphone 5 قابلیت تعمیر را آسان می کند: باتری قابل جابجایی است، در حالی که ماژول های دوربین، پورت USB-C، بدنه و بلندگوها همه اجزای جداگانه هستند و قطعات قابل تعویض در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

Fairphone همچنین دارای پنج سال گارانتی است که به راحتی ضمانت‌های ارائه شده توسط شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ را شکست می‌دهد. در مقام مقایسه، آیفون ها دارای یک دوره گارانتی یک ساله هستند که در صورت خرید Apple Care می توان آن را برای دو سال دیگر تمدید کرد. اگر دو سال اضافی را از طریق Samsung Care Plus خریداری کنید، گوشی های سامسونگ پوششی مشابه اپل دارند.

فیرفون هرگز فقط فروش وسایل الکترونیکی نبوده است: ما در صدد هستیم صنعتی را تغییر دهیم که زندگی مصرف کنندگان را بهبود بخشیده و در عین حال دنیا را بدتر کرده است - با کوه هایی از زباله های الکترونیکی، معادن ناایمن، فساد، خشونت، کار کودکان و کارخانه های دلخراش. ما به سادگی نمی پذیریم که اینها هزینه های ضروری یا قابل قبول برای انجام تجارت است."

مشکل صداقت اپل

اپل در تلاش‌های پایداری خود گام‌هایی برداشته است و پیشتاز مجموعه تولیدکنندگان بزرگ تلفن در سراسر جهان است. ارتباط منظم معیارهای زیست محیطی آن، تلاش آن برای تولید محصولات بدون کربن و تعداد فزاینده تعهدات تامین کنندگان، همگی تلاش هایی هستند که شایسته قدردانی هستند، حتی اگر اپل کامل نباشد.

با این حال، این ابتکارات سبز، در حالی که قابل توجه است، در مقابل چرخه راه اندازی محصول تهاجمی اپل قرار می گیرد، و شک و تردیدهایی را در مورد انگیزه ها و صداقت این شرکت در قبال هدف ایجاد می کند، و اینکه آیا این شرکت به همان اندازه دوستدار محیط زیست است که همچنان به خود می بالد. با هر عرضه آیفون جدید، ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان وسوسه می‌شوند تا آن را ارتقا دهند، حتی اگر تغییرات نسبتاً جزئی باشند. به این بی میلی اپل برای انتقال به پورت های جهانی مانند USB-C را اضافه کنید و نمی توانید در مورد انگیزه های این شرکت شگفت زده شوید. آیا فشار سبز یک تعهد واقعی است یا یک استراتژی بازاریابی به موقع برای جلب نظر مشتریانی که به طور فزاینده ای نسبت به محیط زیست آگاه هستند؟ یا هر دو؟

اگر اپل واقعاً محیط زیست را در اولویت قرار می داد، ممکن است استفاده طولانی مدت از دستگاه را تشویق کند و زمان بین عرضه های اصلی را طولانی تر کند. با انجام این کار، شرکت می تواند تعهد خود را به محیط زیست بهتر نشان دهد. اما در عین حال، اپل یک شرکت سهامی عام است که برای محافظت و رشد سود خود طراحی شده است. چه چیزی می دهد؟

چالش اپل و هر یک از همتایانش ایجاد تعادل بین اهداف تجاری و تعهدات واقعی زیست محیطی خواهد بود. تا آن زمان، این غول فناوری زیر نظر شکاکان باقی می ماند. سفر اپل در مسیر سبز هنوز در مراحل اولیه است، اما سفری است که ارزش دیدن دارد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد