بررسی آیفون 15 و 15 پلاس

چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 10:15
بررسی آیفون 15 و 15 پلاس
جفت آیفون های 15 و 15plus از آیفون 14 پرو الهام زیادی گرفته اند

پس از چند روز استفاده از آیفون 15، یک چیز را می توانم با قاطعیت بگویم: این یک ارتقاء بزرگ برای کاربران قدیمی آیفون است.

بزرگ‌ترین محصول جدید، درگاه شارژ USB-C است که در جایی که کانکتور لایتنینگ قبلاً قرار داشت، قرار دارد. این بدان معناست که می توانید از همان کابل برای شارژ مک، آیفون و بسیاری از دستگاه های غیر اپل در زندگی خود استفاده کنید. (اگرچه باید اعتراف کنم، من به طور تصادفی سعی کردم کابل لایتنینگ را به آیفون 15 خود در شب اول و از روی عادت وصل کنم.)همچنین یک تراشه نسل دوم فوق‌باند جدید در داخل گوشی وجود دارد که به آن امکان می‌دهد مکان دقیق دوستان و اعضای خانواده را که کاربران آیفون 15 نیز هستند، مشخص کند. و دوربین اکنون داده های عمق کافی را در حالت عکس معمولی برای ایجاد یک تصویر پرتره پس از گرفتن عکس می گیرد.آیفون 15 و 15 پلاس نیز به شدت از تأثیر آیفون 14 پرو بهره می برند و به کاربرانی که نمی توانند گوشی گران قیمت اپل را بفروشند، مزه ویژگی های «پرو» سال گذشته را بچشند. این شامل Dynamic Island، یک منطقه اختصاصی در نزدیکی بالای صفحه برای مشاهده داده های حساس به زمان مانند ETA Uber شما، و پردازنده A16 Bionic است. در حالی که دوربین آیفون 15 از نظر فنی با دوربین آیفون 14 پرو یکسان نیست، هر کدام یک سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی دارند.

به طور کلی، این تغییرات دست به دست هم داده اند تا آیفون 15 را به عنوان یک قدم بزرگ رو به جلو برای کسانی که از یک آیفون قدیمی ارتقا می دهند احساس کند. (این شامل من، یک دارنده آیفون 12 می شود.) اما این تفاوت چشمگیر با گوشی نسل قبلی اپل نیست. در عوض، به نظر می‌رسد که یک افزونه آیفون 14 پرو است، که اگر هنوز بتوانید آن را با تخفیف پیدا کنید، می‌تواند پیشنهاد آن را نسبت به آیفون پریمیوم سال گذشته سخت کند.

آیفون 15 از 799 دلار (799 پوند، 1499 دلار استرالیا) برای مدل 6.1 اینچی و 899 دلار برای مدل 6.7 اینچی پلاس شروع می شود. و اگر در مورد خط "Pro" که اپل راه اندازی می کند کنجکاو هستید، بررسی همکار من پاتریک هالند از iPhone 15 Pro و 15 Pro Max را بررسی کنید. هر چهار آیفون جدید در 22 سپتامبر وارد بازار می شوند و برای پیش خرید در دسترس هستند.

درگاه شارژر USB-C

با کابل لایتنینگ خود خداحافظی کنید. آیفون 15 اولین آیفونی است که از شارژ USB-C پشتیبانی می کند، اقدامی که مطابق با قوانین جدید اتحادیه اروپا است که گوشی های هوشمند فروخته شده در اروپا را ملزم به پذیرش استاندارد شارژ مشترک می کند. یک کابل شارژ USB-C به جای کابل لایتنینگ در جعبه موجود است.USB-C اساساً برای سال‌ها در اکثر گجت‌ها (لپ‌تاپ، تبلت، تلفن، هدفون‌های بی‌سیم) استاندارد بوده است. اما تغییر آیفون قابل توجه است، زیرا در مورد USB-C یکی از موارد برجسته بوده است. حتی سایر گجت‌های اخیر اپل، مانند آی‌پدهای جدیدتر، دارای درگاه شارژ هستند.برای دارندگان آیفون 15، بزرگترین مزیتی که به دست خواهید آورد تجربه شارژ راحت تر و در برخی موارد سریعتر است. آیفون 15 استاندارد می تواند باتری خود را در عرض 30 دقیقه تا 50 درصد با یک آداپتور 20 واتی پر کند، اما اگر آن را به شارژر همراه مک خود وصل کنید، با 27 وات حتی سریعتر شارژ می شود.با این حال، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر برای آیفون 15 پرو و پرو مکس است که از USB 3 پشتیبانی می کنند. آیفون 15 از سرعت انتقال USB 2 پشتیبانی می کند، درست مانند پورت لایتنینگ در آیفون 14 و 14 پرو سال گذشته.اما راه دیگری برای استفاده از پورت شارژ جدید آیفون 15 وجود دارد. می توانید از آیفون برای شارژ سایر گجت ها استفاده کنید. من AirPods Pro 2 را که اپل اکنون با یک قاب USB-C می فروشد، با اتصال قاب به آیفون 15 خود از طریق USB-C شارژ کردم.تغییر به USB-C ممکن است فوراً راحت نباشد، به خصوص اگر محصولات دیگری مانند AirPods یا iPad قدیمی‌تر را دارید که مجهز به لایتنینگ هستند. اما در دراز مدت مفید خواهد بود.آیفون 15 علاوه بر پشتیبانی از سیستم شارژ مغناطیسی MagSafe اپل، با استاندارد جدید شارژ بی سیم Qi2 نیز سازگار است. این امر باعث می‌شود که تنظیم صحیح آیفون 15 با شارژرهای بی‌سیم غیر MagSafe Qi2 در زمان راه‌اندازی آن لوازم جانبی آسان‌تر شود.

آیفون 15 اکنون دارای جزیره پویا است

جزیره پویا، آن بریدگی کوچک برای مشاهده امتیازات ورزشی و کنترل Spotify، دیگر مختص آیفون های پرو اپل نیست. در حال حاضر در تمام خانواده آیفون 15 در دسترس است، و آن را به بخشی از تجربه استاندارد آیفون تبدیل می کند تا یک ویژگی اضافی برای کاربران حرفه ای. گسترش جزیره دینامیک همچنین پایان بریدگی صفحه نمایش است که در سال 2017 در آیفون X در آیفون های پرچمدار جدید عرضه شد.اپل جزیره پویا را در آیفون 14 پرو به عنوان راهی برای کنترل به روز رسانی های حساس به زمان و مدیریت پخش موسیقی بدون نیاز به جابجایی بین برنامه ها معرفی کرد. فکر نمی‌کنم این یک تغییر دهنده بازی باشد، اما جزیره پویا کمی راحتی را به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال، من از آن برای مراقبت از امتیاز تیم فوتبال فانتزی خود استفاده می کنم و بدون باز کردن برنامه، از آهنگ های Spotify در Spotify رد می شوم. وقتی از استراحت ناهار برای تمرین فشرده استفاده می‌کنم، می‌توانم آن را به‌ویژه مفید ببینم، زیرا می‌توانم لیست پخش Spotify خود را کنترل کنم و Slack را همزمان روی صفحه باز نگه دارم.جزیره پویا به تنهایی دلیلی برای ارتقا نیست. اما من قدردانی می کنم که آیفون را در انجام چند کار بهتر می کند، که با توجه به اینکه آیفون فاقد حالت تقسیم صفحه نمایش موجود در تلفن های اندرویدی است، مهم است. از آنجایی که جزیره پویا در بیشتر موارد به طور خودکار کار می کند، هیچ منحنی یادگیری وجود ندارد.اپل همچنین روشنایی صفحه نمایش آیفون 15 را در مقایسه با آیفون 14 افزایش داد. اکنون این روشنایی با روشنایی آیفون 14 پرو مطابقت دارد و شباهت دیگری را نشان می دهد. این در زیر نور مستقیم خورشید زمانی که من هر دو صفحه نمایش آیفون 15 و آیفون 14 را در کنار هم مشاهده کردم، قابل توجه بود، اگرچه صفحه نمایش آیفون از قبل به اندازه کافی روشن بود که بتوان به راحتی زیر نور خورشید دید.

آیفون 15 نیز باید نمایشگر همیشه روشن داشته باشد

اما آیفون 15 یک ویژگی "حرفه ای" را که من امیدوار بودم ببینم را از دست داده است: صفحه نمایش همیشه روشن. با شروع سال گذشته آیفون 14 پرو، دستگاه‌های حرفه‌ای اپل این قابلیت را دارند که اطلاعاتی مانند زمان و تاریخ را حتی در صورت خاموش بودن صفحه نمایش نشان دهند. این کار باعث می‌شود که بدون نیاز به برداشتن گوشی و باز کردن قفل آن، در یک نگاه، تکه‌هایی از داده‌ها را راحت‌تر ببینید.در iOS 17، این صفحه نمایش همیشه روشن به لطف ویژگی جدیدی به نام حالت Standby مفیدتر شده است. هنگامی که آیفون شما در حال شارژ است و در جهت افقی قرار می گیرد، ویجت های بزرگ و صفحه های ساعت را نمایش می دهد - که اساسا آن را به یک صفحه نمایش هوشمند مینیاتوری تبدیل می کند. اما بدون نمایشگر همیشه روشن، آیفون 15 به جای نمایش مداوم ساعت و تقویم من، در نهایت به یک مستطیل سیاه تبدیل می شود.منطقی است که برخی از ویژگی‌ها منحصر به آیفون 15 پرو باقی بمانند، اما من فکر نمی‌کنم نمایشگر همیشه روشن یکی از آنها باشد. بسیاری از ویژگی های دیگر برای تشخیص آیفون 15 پرو از 15 وجود دارد، مانند ساختار تیتانیومی، لنز تله فوتو اختصاصی، پردازنده جدید A17 Pro و دکمه Action برای میانبرهای برنامه نویسی. مانند جزیره دینامیک، نمایشگر همیشه روشن به نظر می رسد که به تجربه استاندارد آیفون تعلق دارد، به خصوص که اکثر گوشی های اندرویدی رقیب در این رنج قیمت و ارزان تر، این ویژگی را دارند.

دوربین آیفون 15 ارتقا یافته است

آیفون استاندارد بالاخره رزولوشن دوربین را افزایش می‌دهد. در حالی که چندین نسل اخیر آیفون های معمولی دارای سیستم دوربین 12 مگاپیکسلی بودند، آیفون 15 دارای یک سنسور جدید 48 مگاپیکسلی است که به طور پیش فرض عکس های 24 مگاپیکسلی می گیرد. این در ترکیب با محدوده دینامیکی بهبود یافته آیفون 15 باعث افزایش کیفیت تصویر در مقایسه با آیفون های قدیمی مانند آیفون 12 می شود.عکس های 24 مگاپیکسلی پیش فرض آیفون 15 غنی، واضح و رنگارنگ به نظر می رسند. در حالی که همیشه نمی‌توانید تفاوت را در نگاه اول نسبت به آیفون 14 ببینید، پیشرفت‌ها هنگام بزرگ‌نمایی واضح‌تر می‌شوند. من متوجه شدم که دوربین جدید آیفون 15 در هنگام عکس‌برداری از افراد برجسته‌تر کار می‌کند. همانطور که در عکس زیر از همسرم می بینید، دوربین آیفون 15 جزئیات واضح تری را در صورت و مو ثبت می کند.

آیفون 15 همان تراشه آیفون 14 پرو را دارد

آیفون 15 تراشه A16 Bionic آیفون 14 پرو را به ارث برده است، که این شرکت ادعا می‌کند که عملکرد کلی را بهبود می‌بخشد و یادگیری ماشینی سریع‌تر را امکان‌پذیر می‌کند، که برای ویژگی‌هایی که به پردازش زبان متکی هستند مانند رونوشت‌های پست صوتی iOS 17 مهم است.پردازنده A16 Bionic جدیدترین تراشه موبایل اپل نیست، اما برای بسیاری از کارهایی که دارندگان آیفون 15 احتمالاً روی تلفن های خود انجام می دهند به اندازه کافی قدرتمند است. این شامل بازی‌های موبایل، پیمایش در اینستاگرام، ویرایش عکس‌ها و برقراری تماس‌های ویدیویی است. اگر از تلفنی که بیش از دو سال از عمر آن می گذرد ارتقا دهید، تفاوت ها بیشتر قابل توجه خواهد بود و باید بدانم، زیرا قبل از بررسی آیفون 15 از آیفون 12 به عنوان تلفن اصلی خود استفاده کرده ام. همه چیز در آیفون 15 در مقایسه با آیفون 12 سبک تر و سریع تر به نظر می رسد. اما عکس گرفتن در محیط های کم نور، مانند یک رستوران در فضای باز در شب، به طور قابل توجهی سریعتر احساس می شود.خط تولید آیفون 15 همچنین دارای تراشه نسل دوم فوق پهن باند اپل است که ویژگی جدیدی را برای یافتن دوستان و اعضای خانواده در میان جمعیت فعال می کند. پس از به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی خود با شما در برنامه Find My، آیفون 15 شما می تواند نشان دهد که فرد چقدر از مکان فعلی شما فاصله دارد و شما را در جهت درست راهنمایی می کند. این مانند استفاده از تلفن خود برای یافتن AirTag است.

با این حال، نکته مهم این است که این تنها در سری آیفون 15 کار می کند. بنابراین، مگر اینکه شما و دوستانتان همگی برای ارتقای آیفون خود برنامه ریزی کنید، احتمالاً به این زودی ها از این ویژگی استفاده نخواهید کرد.

طبق ادعای اپل، آیفون 15 از نظر عمر باتری برابر با آیفون 14 رتبه بندی شده است. این تا 16 ساعت پخش ویدیوی پخش شده برای آیفون 15 و حداکثر 20 ساعت پخش ویدیو برای آیفون 15 پلاس است.پس از حدوداً 13 ساعت استفاده در روز که شامل گرفتن تعداد زیادی عکس و آپلود فایل در Google Drive بود، 35 درصد از باتری آیفون 15 من باقی مانده بود. این نشان می‌دهد که باتری آیفون 15 برای گذراندن یک روز کامل به راحتی کافی است، اما اگر روز طولانی را پیش‌بینی می‌کنید که می‌تواند شامل گرفتن عکس‌ها و فیلم‌های زیادی باشد، می‌خواهید یک شارژر ببندید.پس از اجرای تست استفاده حکایتی CNET، که شامل انجام بازی‌های موبایل، برقراری تماس ویدیویی، پخش ویدیو و پیمایش در رسانه‌های اجتماعی در طول 45 دقیقه با تنظیم روشنایی صفحه روی 50 درصد است، باتری استاندارد آیفون 15 از 100 درصد به کاهش یافت. 95 درصد این یک پیشرفت نسبت به آیفون 14 است که طی همان آزمایش از 95 درصد به 85 درصد کاهش یافت. نتایج آیفون 15 نیز با نتایج آیفون 14 پلاس و سامسونگ گلکسی اس 23 پلاس مطابقت دارد.

به زودی این بررسی را با تست های باتری بیشتر برای هر دو آیفون 15 و آیفون 15 پلاس به روز خواهیم کرد.

آیفون 15: نتیجه نهایی

شباهت‌های آیفون 15 به آیفون 14 پرو به من مقداری دژاوو داد. اما کسانی که از یک مدل قدیمی آیفون می آیند، ارزش زیادی در این ارتقا پیدا خواهند کرد، از درگاه USB-C جدید گرفته تا دوربین با وضوح بالاتر، جزیره دینامیک و طراحی جدید. به عنوان فردی که در سه سال گذشته از آیفون 12 استفاده کرده است (البته وقتی گوشی های دیگر را بررسی نمی کنم)، می توانم بگویم که این یک ارتقاء بزرگ به نظر می رسد. گفته می‌شود، اگر آیفون 14 یا حتی آیفون 13 دارید، احتمالاً می‌توانید کمی بیشتر صبر کنید، مگر اینکه مشتاق دریافت USB-C یا جزیره دینامیک باشید.اپل دیگر آیفون 14 پرو را از طریق وب سایت خود نمی فروشد، اما ممکن است بتوانید آن را از طریق خرده فروشان و اپراتورهای شخص ثالث پیدا کنید. توصیه می کنم قبل از تصمیم گیری، آیفون 14 پرو با تخفیف را بررسی کنید. این گوشی شباهت های زیادی با آیفون 15 دارد، اما شامل دوربین تله فوتو اختصاصی، تجهیزات اضافی مانند نمایشگر همیشه روشن و نرخ نوسازی متغیر بالا برای اسکرول راحت تر است. فقط به خاطر داشته باشید که درگاه USB-C را از دست خواهید داد، که اگر علاقه ای به بسته بندی کابل های اضافی ندارید، یک نکته مهم است.

در مجموع، آیفون 15 مانند یک جهش به جلو نسبت به آیفون های قدیمی است. این تقریباً شبیه آیفون 14 پرو لایت است که نشان می‌دهد آیفون‌های «طرفدار» اپل تأثیر بیشتری بر مدل‌های معمولی دارند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد