انویدیا، آمازون و آلفابت با هوش مصنوعی

دوشنبه 3 مهر 1402 - 09:52
انویدیا، آمازون و آلفابت با هوش مصنوعی
انویدیا، آمازون و آلفابت 3 پیشرفت کلیدی هوش مصنوعی (AI) را در هفته گذشته اعلام کردند.

انقلاب هوش مصنوعی در راه است و سه تا از بزرگ‌ترین نام‌ها در فضا به‌روزرسانی‌هایی را ارائه کردند.

هوش مصنوعی (AI) امسال بسیار محبوب بوده است و بزرگ‌ترین نام‌های فناوری همگی وارد عمل شده‌اند. پیشرفت‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی مولد که می‌تواند خروجی اصلی ایجاد کند، وظایف تکراری را انجام دهد، تحقیقات انجام دهد و حتی کد بنویسد، کمک به جرقه‌زنی طلای هوش مصنوعی در سال 2023 است.

مدیران کسب‌وکار در تلاش هستند تا این فناوری را پیاده‌سازی کنند که نویدبخش دستاوردهای بهره‌وری گسترده است و در زمان و هزینه شرکت‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

این هفته چندین مثال مهم از چگونگی برنامه‌ریزی بزرگ فناوری برای سرمایه‌گذاری از این فناوری به دست آمد.

الکسا ارتقا پیدا می کند
همراه با افشای سخت‌افزار آمازون (AMZN -0.16%) در سال 2023 و عرضه دستگاه‌های جدید Echo، این شرکت از ارتقاء هوش مصنوعی مولد برای الکسا، دستیار دیجیتالی با کنترل صوتی خود خبر داد. در یک پست وبلاگی در سایت خود، آمازون گفت که این الکسای حتی هوشمندتر و مکالمه تر است ... که به صورت سفارشی ساخته شده و به طور خاص برای تعاملات صوتی بهینه شده است و در عین حال عملکردهای موجود مانند "دریافت اطلاعات در زمان واقعی، خانه هوشمند کارآمد" را حفظ می کند. کنترل و به حداکثر رساندن سرگرمی های خانگی و مشتریان به زودی پیش نمایشی از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی الکسا را با گفتن «الکسا، بیایید چت کنیم» با استفاده از هر دستگاه هوشمند جدید یا موجود Echo دریافت خواهند کرد. آمازون فاش کرد که بیش از «نیم میلیارد» دستگاه اکو فروخته شده است که «ده‌ها میلیون تعامل در هر ساعت» را جمع‌آوری می‌کند.آمازون علاوه بر اینکه الکسا را مکالمه‌تر کرده و کمتر روباتیک می‌کند، ورودی‌های حسگرهای دستگاه اکو را به مدل‌های هوش مصنوعی «که می‌توانند نشانه‌های غیرکلامی» مانند زبان بدن، تماس چشمی و دانش گوینده را درک کنند، ترکیب کرد. این شرکت همچنین در تلاش است تا تاخیر را کاهش دهد تا زمان مکث الکسا را کاهش دهد.همانطور که زمانی که الکسا برای اولین بار عرضه شد، نوآورانه بود، اما این تازگی برای برخی از کاربران فرسوده شده است. اگر آمازون بتواند جان تازه‌ای به الکسا بدهد، ممکن است تقاضا برای دستگاه‌های الکترونیکی خود را افزایش دهد و فروش را در سایت تجارت الکترونیک خود افزایش دهد.

هوش مصنوعی گوگل فراتر می رود

چند ماه از زمانی که آلفابت (GOOGL -0.15٪) (GOOG -0.08٪) هوش مصنوعی مولد گوگل را با نام Bard راه اندازی کرد، می گذرد. اکنون، Bard را می توان در کنار مجموعه ای از محصولات و خدمات Google استفاده کرد.در یک پست وبلاگی در وب سایت این شرکت، گوگل اعلام کرد که برنامه های افزودنی Bard را که با ابزارهای موجود گوگل کاربر، از جمله Gmail، Docs، Drive، Google Maps، YouTube و Google Flights and Hotels یکپارچه می شود، منتشر می کند. این سیستم توانایی جذب ورودی از چندین برنامه و سرویس را به طور همزمان دارد که به Bard کمک می کند محتوای مرتبط تری را برای کاربر ارائه دهد.

یکی از به‌روزرسانی‌های مفیدتر به بارد اجازه می‌دهد تا پاسخ‌هایی را که می‌دهد دوباره بررسی کند. کاربران می توانند از دکمه "Google it" Bard برای ارزیابی و اثبات محتوایی که ایجاد می کند استفاده کنند. Bard همچنین در صورت شناسایی اطلاعات متناقض به کاربر اطلاع می دهد تا بتوان آن را تأیید کرد.گوگل گفت که این ارتقاءها به لطف آخرین مدل زبان بزرگ این شرکت، Pathways Language Model، PaLM2 انجام شده است. این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که "از تکنیک های پیشرفته یادگیری تقویتی برای آموزش این مدل برای شهودی و تخیل تر بودن استفاده کرده است."

با یکپارچه‌سازی عملکرد Bard که مستقیماً با محصولات موجود Google کار می‌کند - که بسیاری از آنها هر کدام بیش از یک میلیارد کاربر دارند - Alphabet آن محصولات را حتی چسبناک‌تر می‌کند، به این معنی که مصرف‌کنندگان بیشتر به استفاده از آنها ادامه می‌دهند.

انویدیا به دنبال سنگر استراتژیک بعدی خود است

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا (NVDA 1.45%) که در اوایل این ماه در یک تور گردباد تازه وارد شد، از مزایای گسترش روابط شرکت با هند خبر داد. هوانگ با جمعیت 1.4 میلیارد نفر - که اخیراً از چین پیشی گرفته است - معتقد است هند به طور بالقوه می تواند "یکی از بزرگترین بازارهای هوش مصنوعی در جهان" باشد.واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) انویدیا جزء کلیدی در توسعه نسل بعدی سیستم‌های هوش مصنوعی بوده‌اند. تحریم های تجاری اخیر انویدیا را از صادرات پیشرفته ترین تراشه های خود به چین محدود می کند، زیرا دولت می ترسد این فناوری مهندسی معکوس شود و در برنامه های نظامی یا جنگ سایبری به کار گرفته شود. 

این امر هند را به بازار چشم‌انداز مهمی برای انویدیا تبدیل می‌کند و این شرکت قصد ندارد بیکار بنشیند. در یک کنفرانس خبری در بنگلور، مدیر اجرایی در مورد کشور گفت: "شما داده ها را دارید، استعداد دارید" و افزود: "این یکی از بزرگترین بازارهای هوش مصنوعی در جهان خواهد بود." هند در حال حاضر برای ایجاد زیرساخت‌های هوش مصنوعی خود کار می‌کند و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به «پتانسیل‌های غنی هند در دنیای هوش مصنوعی» اشاره کرد.انویدیا در حال حاضر دارای چهار مرکز مهندسی و تقریباً 4000 مهندس در کشور است - پس از نیروی کار خود در ایالات متحده، دومین نفر است. احتمالا چندین سال طول می کشد تا برنامه های او به نتیجه برسد. اما اگر و زمانی که این کار انجام شود، هوانگ در تلاش است تا زمینه را برای مرکز تولید بزرگ بعدی انویدیا و بازار تراشه‌های هوش مصنوعی فراهم کند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد