Qualcomm(کوالکام) با تراشه های 5G برای اپل

سه شنبه 21 شهریور 1402 - 09:14
Qualcomm(کوالکام) با تراشه های 5G برای اپل
کوالکام طبق قرارداد جدید تراشه های 5G را تا سال 2026 به اپل عرضه می کند

11 سپتامبر(20 شهریور) کوالکام (QCOM.O) روز دوشنبه اعلام کرد که قراردادی با اپل (AAPL.O) برای تامین تراشه های 5G حداقل تا سال 2026 امضا کرده است، در زمانی که سازنده آیفون با چالش های فراینده ای در چین و به نظر می رسد. زنجیره تامین خود را در جاهای دیگر تقویت کند.این قرارداد یک رابطه میلیاردها دلاری با کوالکام را برای حداقل سه سال فراتر از آنچه انتظار می‌رفت گسترش می‌دهد و نشان می‌دهد که اپل با وجود انتقال همه رایانه‌هایش به تراشه‌های پردازشی با طراحی خودش، عجله‌ای برای تولید مودم خود ندارد.

سهام کوالکام در معاملات اوایل بعدازظهر 4 درصد افزایش یافت. این شرکت طراح پیشرو در تراشه های مودم است که تلفن ها را به شبکه های داده تلفن همراه متصل می کند. سهام اپل 0.5 درصد افزایش یافت.کوالکام مستقر در سن دیگو، کالیفرنیا، پیش از این در سال 2019 قرارداد تامین تراشه با اپل امضا کرده بود، پس از اینکه این دو شرکت درگیری حقوقی طولانی را حل و فصل کردند.

این قرارداد عرضه در سال جاری به پایان می‌رسد، به این معنی که آیفون‌هایی که اپل قرار است روز سه‌شنبه 12 سپتامبر(21 شهریور) معرفی کند، آخرین عرضه گوشی تحت این قرارداد خواهد بود.

بر اساس توافقی که روز دوشنبه اعلام شد، کوالکام گفت که تراشه‌هایی را برای گوشی‌هایی که هر سال تا سال 2026 عرضه می‌شوند به اپل عرضه می‌کند. کوالکام ارزش این قرارداد را فاش نکرد و تنها گفت که شرایط مشابه قرارداد قبلی آن است.اپل بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

در یادداشتی تحقیقاتی در 3 آگوست، تحلیلگران UBS تخمین زدند که کوالکام 7.26 میلیارد دلار تراشه در سال 2022 به اپل فروخته است.

کوالکام همچنین گفت که قرارداد مجوز پتنتی که در سال 2019 با اپل امضا کرده بود همچنان پابرجاست. این قرارداد در سال 2025 منقضی می شود، اما شرکت ها گزینه ای برای تمدید آن برای دو سال دارند. در زمانی که اپل در چین با چالش‌های فزاینده‌ای روبه‌رو است، تقویت زنجیره‌های تامین آن در جاهای دیگر یک اولویت است و به نظر می‌رسد که این شرکت در حال عقب‌نشینی است یا حداقل برنامه‌های خود را برای انجام این کار در حوزه‌های بیشتری با تولید تراشه خود به تأخیر می‌اندازد. سوزانا استریتر، رئیس پول و بازار هارگریوز لنزداون گفت: اپل در حال کار بر روی فناوری مودم خود است و یک میلیارد دلار برای خرید واحد مودم اینتل (INTC.O) در سال 2019 هزینه کرده است. اپل نگفته است که قصد دارد با چه سرعتی استفاده از تراشه های خود را افزایش دهد.

کوالکام روز دوشنبه گفت:  پیش‌بینی‌های مالی این شرکت فرض می‌کند که تنها یک پنجم آیفون‌های اپل تا سال 2026 از تراشه‌های این شرکت استفاده خواهند کرد.

با این حال، کوالکام پیش‌بینی مشابهی در مورد تجارت خود با اپل در سال 2021 انجام داد که معلوم شد بیش از حد محافظه‌کارانه بود، زیرا مدل‌های آیفون 14 سال گذشته عرضه شدند که همگی از مودم‌های کوالکام استفاده می‌کردندو سال گذشته، آکاش پالخیوالا، مدیر مالی کوالکام، پیش‌بینی‌های خود را برای آیفون‌های 2023 که این هفته منتشر می‌شوند، به‌روزرسانی کرد و گفت که انتظار دارد «اکثریت قریب به اتفاق» آنها شامل مودم‌های کوالکام باشند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد