ممنوعیت TikTok

چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 14:05
ممنوعیت TikTok
مونتانا در مبارزه با برنامه تلفن کوتاه ویدیویی، TikTok تنها نیست

مونتانا در مبارزه با برنامه تلفن کوتاه ویدیویی TikTok تنها نیست. روز دوشنبه، گروهی متشکل از 18 دادستان کل ایالت گفتند که از تلاش‌های مونتانا برای ممنوعیت TikTok حمایت می‌کنند و از قاضی خواستند چالش‌های قانونی این ممنوعیت را رد کند.

رویترز گزارش داد که این ایالت ها توسط ویرجینیا رهبری می شود و شامل جورجیا، آلاسکا، یوتا، ایندیانا، نبراسکا، آیووا، کنتاکی و داکوتای جنوبی است. به گزارش Chattanoogan، تنسی نیز یکی از این ایالت ها است.پس از اعلام ممنوعیت مونتانا در ماه مه، پنج سازنده TikTok در آن ایالت شکایت کردند و گفتند این ممنوعیت حقوق متمم اول آنها را نقض می کند و بسیار فراتر از اختیارات قانونی دولت است. نیویورک تایمز گزارش داد که TikTok در حال تامین مالی چالش سازندگان است. خود TikTok نیز از نظر قانونی ممنوعیت مونتانا را به چالش می کشد.اکنون، 18 دادستان کل ایالت می‌گویند که شکایت‌های TikTok و کاربران باید رد شوند «زیرا TikTok عمداً درگیر اقدامات تجاری فریبنده می‌شود که افراد را وادار می‌کند اطلاعات شخصی حساسی را به اشتراک بگذارند که به راحتی توسط حزب کمونیست چین قابل دسترسی است و چون پلتفرم TikTok به کودکان آسیب می‌زند. در مونتانا."

تاریخچه پیشنهادات ممنوعیت TikTok

در 17 مه، فرماندار مونتانا، گرگ جیانفورته، لایحه 419 سنا را امضا کرد، که ایالت خود را به اولین ایالت در کشور تبدیل کرد که TikTok را به دلیل نگرانی های مربوط به شرکت مادر چینی آن، ByteDance، ممنوع کرد.

Gianforte در بیانیه‌ای مطبوعاتی با اعلام این ممنوعیت گفت: «حزب کمونیست چین که از TikTok برای جاسوسی از آمریکایی‌ها، نقض حریم خصوصی آنها و جمع‌آوری اطلاعات شخصی، خصوصی و حساس آنها استفاده می‌کند، کاملاً مستند است. مونتانا قاطع‌ترین اقدام را در بین هر ایالتی انجام می‌دهد تا از داده‌های خصوصی و اطلاعات شخصی حساس مونتانا در برابر برداشت توسط حزب کمونیست چین محافظت کند.یک هفته بعد، TikTok درخواست قانونی برای اعتراض به این ممنوعیت در دادگاه منطقه ای ایالات متحده داد.نماینده TikTok در بیانیه ای که در آن زمان به CNET ارسال شد، گفت: «ما ممنوعیت TikTok غیرقانونی مونتانا را به چالش می کشیم تا از تجارت خود و صدها هزار کاربر TikTok در مونتانا محافظت کنیم. ما معتقدیم که چالش حقوقی ما بر اساس مجموعه‌ای از سوابق و حقایق بسیار قوی پیروز خواهد شد.»

همچنین صحبت هایی در مورد ممنوعیت فدرال وجود دارد، اگرچه به نظر می رسد این ایده در حال حاضر مطرح شده است.

چرا تیک تاک را ممنوع کنیم؟

اپلیکیشن شبکه اجتماعی TikTok متعلق به شرکتی به نام ByteDance است و در چین تاسیس شده است. قانونگذاران غربی با اشاره به قوانینی که به دولت چین اجازه می‌دهد مخفیانه از شرکت‌ها و شهروندان چینی برای عملیات جمع‌آوری اطلاعات درخواست کند، نگران هستند که داده‌های کاربران، از جمله اطلاعات مکان، در اختیار دولت چین قرار گیرد. آنها همچنین نگران هستند که چین از توصیه های محتوای TikTok برای اطلاعات نادرست استفاده کند.از طرف TikTok، این شرکت هرگونه سوء استفاده از داده ها یا کنترل آن توسط دولت چین را رد کرده است. صفحه ای که در سایت TikTok منتشر شده است به نگرانی های مربوط به مالکیت چینی ها می پردازد. در آن صفحه آمده است که در حالی که این شرکت در چین تأسیس شده است، اکنون 60٪ متعلق به سرمایه گذاران نهادی جهانی است.این صفحه همچنین می گوید که دفتر مرکزی ByteDance در چین نیست، بلکه در لس آنجلس و سنگاپور قرار دارد و گزارشی مبنی بر حضور یکی از اعضای دولت چین در هیئت مدیره ByteDance را رد می کند.

ممنوعیت TikTok چه کاری می تواند انجام دهد؟

TikTok گزارش می دهد که بیش از 150 میلیون کاربر فعال ماهانه در ایالات متحده دارد. و یک مطالعه Pew در سال 2022 نشان داد که 67٪ از نوجوانان 13 تا 17 ساله ایالات متحده گفتند که از این برنامه استفاده می کنند و 16٪ از همه نوجوانان گفتند که تقریباً "به طور مداوم" از آن استفاده می کنند.

با این حال، مشخص نیست که آیا هر ایالت واقعاً می‌تواند شهروندان خود را از لذت بردن از رقص‌های عجیب و غریب و ویدیوهای گربه‌های بامزه که TikTok به آن‌ها شناخته می‌شود منع کند. اما ممنوعیت مونتانا هرگز کاربران شخصی را هدف قرار نداد. در عوض، ایالت می‌خواهد فروشگاه‌های برنامه‌های تلفن همراه مانند فروشگاه Google Play و App Store اپل را از ارائه TikTok در داخل ایالت منع کند.بنابراین در حالی که این ممنوعیت از نظر فنی بارگیری TikTok را ممنوع می کند، به جریمه شهروندان عادی اشاره نمی کند، فقط خود TikTok یا هر فروشگاه اپلیکیشنی که به مونتانی ها اجازه دسترسی به آن را می دهد. جریمه های پیشنهادی بسیار سنگین است -- 10000 دلار در روز برای هر بار که شخصی به TikTok دسترسی پیدا می کند، "امکان دسترسی" به آن یا دانلود آن ارائه می شود. باز هم، این جریمه ها برای کاربران اعمال نمی شود، بلکه شرکت هایی که به آنها اجازه می دهند TikTok را دریافت کنند.با این حال، این لایحه همچنین قوانین سخت گیرانه تری را برای کارمندان دولتی که از دستگاه های دولتی استفاده می کنند نیز در بر می گیرد. این بیانیه می‌گوید که «از اول ژوئن، هیچ نهاد اجرایی، هیئت، کمیسیون یا دیگر نهادهای اجرایی، مقام‌ها یا کارمندان ایالت مونتانا نباید برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی را که اطلاعات یا داده‌های شخصی را در اختیار دشمنان خارجی در دستگاه‌های صادرکننده دولت قرار می‌دهند دانلود یا به آن دسترسی داشته باشند. یا زمانی که به شبکه دولتی متصل هستید." شرکت‌های شخص ثالثی که برای یا به نمایندگی از مونتانا تجارت می‌کنند نیز «از استفاده از برنامه‌های مرتبط با دشمنان خارجی» منع شده‌اند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد